Home Our articles
Our articles
PDF Print E-mail
Tuesday, 23 February 2010 23:36
Журнал «Деловой» №1 (53) Январь 2008 года

КАК РАЗВЕДЧИК РАЗВЕДЧИКУ

Конкурентная разведка бывает трех типов: пассивная, активная и агрессивная. В первом случае за всей деятельностью конкурентов (рекламной кампанией, появлением новинок и т.д.) ведется наблюдение, при этом задействуются все инструменты бенч-маркинга, мониторятся СМИ. Активная конкурентная разведка направлена на то, чтобы переманить клиентов или ключевых сотрудников. Агрессивная разведка – сбор информации о предприятии, его активах, чтобы впоследствии его захватить (это не что иное, как рейдерство). Активная и агрессивная разведка, как правило, ведется собственными силами компании, дабы избежать утечки информации. При пассивной разведке обращаются к таким специализированным агентствам, как наше. 
В Украине в большей степени, чем промышленный шпионаж, распространено коммерческое мошенничество. Первым его признаком является то, что фирма зарегистрирована по поддельным либо утерянным документам. Например, недавно к нам обратилась достаточно крупная компания с просьбой проверить посредника, который вышел на них с достаточно привлекательным предложением. Фирма предложила им закупить товар на 3% дешевле, чем в основного поставщика, что сулило огромную выгоду. В результате расследования оказалось, что посредник работает на конкурентов. Предположительно, эта фирма должна была отказаться поставлять товар крупной компании по указанным ценам либо повысить их, в результате чего наши клиенты могли потерпеть значительные убытки.

Для создания службы экономической безопасности (обычно на нее же возлагаются и функции контрразведки) потребуется минимум два человека. Один человек – аналитик, работающий непосредственно с массивами информации, второй – оперативного склада ума, который можем красиво представиться, задать правильные вопросы, выслушать сотрудников, получить доступ к информации.
 Ззатраты на содержание такой структуры не ограничиваются только заработной платой и расходами на оборудование офиса. Потребуется специальное программное обеспечение. Которое даст возможность работать с огромными базами данных того же Интернета, скажем, «Семантические архивы». Минимальный пакет такой программы стоит $10 тыс., полная версия – около $75 тыс.», -- рассказывает Николай Минькевский. По словам эксперта, зарубежные компании тратят на комплексную безопасность (внутреннюю и внешнюю) 10-30% от оборота. Однако далеко не все руководители отечественных фирм осознают такую необходимость. Наиболее активно внедряют средства защиты в своих офисах разве что украинские банки.
Перед многими, особенно мелкими компаниями, прежде всего, встает вопрос цены. Но и в этом случае лучше потратиться на защиту кабинета шефа и переговорной от прослушивания (обойдется в $5-6тыс.), чем потом подсчитывать убытки от утечки информации.
 
PDF Print E-mail
Tuesday, 16 February 2010 23:13

The alphabet of the pathfinder 

Nikolay Minkevskyi recommends beginning gathering of the information with accurate statement of a problem and search localization, that is - definitions of the most informative (on this or that problematic) sites: a web-page of the competitor, specialized editions and the portals, given the Chamber of commerce etc. Assuming that the basic objects of enterprise investigation are two-three nearest competitors and leaders of the market, workers of special service advice to start data gathering, having defined real proprietors of interesting subjects and their parent companies. Such approach, on the one hand, essentially simplifies gathering of data - for example, to find out that mine X was engaged in agriculture not difficult if to know the name of the structure owning both mine, and a farm. With another - allows defining more precisely the reasons on which the parent company has hit in agriculture.

 
PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Tuesday, 16 February 2010 23:06

COMPETITIVE INVESTIGATION AS ONE OF THE LEAST CHEAP AND EFFECTIVE TOOLS OF PROTECTION OF INTERESTS OF THE COMPANY

09.10.2006//23:30
As experts speak, to services of experts in competitive investigation private persons or the companies address basically in several cases: to study the possible partner, object of purchase or at the arisen problems often connected with debts under the payment of invoices. «And, judging by our company, the first category makes 70-80 %, the second - 20-30 %», - were informed the edition "NOW" by the director of Open Company "Guardian" Nikolay Minkevskyi.
It is interesting that the prices since last year in the market practically have not changed. The standard business inquiry on enterprise activity on which 5 working days usually leave, it is possible to receive for $100. More operative work will manage in 2-2, 5 times more expensively. However clients can pass also and to user's service. Depending on the requirements for periodicity of reception of the information "scouts" can give various discounts. «Basically, orders of the companies vary from 500 to 2500 grivnas. Certainly, if the list of the questions demanding answers makes 2 pages, such researches cost more expensive. Also the price is influenced also by the terms established by the client. In case of users service various variants of discounts» are given, - Mr. Minkevskyi has noted. According to the expert, stability of the prices is provided with a competition between the consulting companies and in the near future rise in price of these services is not expected.

Last Updated on Friday, 19 February 2010 18:03
 
PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Tuesday, 16 February 2010 23:10

ANTIRAIDER

Associations «Group of the companies PROTECTION»
Nikolay MINKEVSKYI, the general director of international information company "Guardian":
— Reliability of preservation of a trade secret depends on how the administration organizes work with the personnel more often. Not the secret that in each collective is people unreliable which are inclined to extend the confidential information and those whom without any stretches it is possible to name patriots of firm. These employees are capable to stop information leakage through other workers. How many at the enterprise will be patriotically adjusted personnel — directly depends on company internal policy. If employees feel on the workplace comfortably, see prospect, and the management appreciates their work and it is adequately remunerated — the majority of workers will value the place and trade secrets not begin to squander.

 

Last Updated on Friday, 19 February 2010 18:04
 
PDF Print E-mail
Tuesday, 16 February 2010 02:00

About that, how much cost the information on competitors, the general director of international information company "Guardian" has told Nikolay Minkevskyi ».


The enterprises the classified information interests
The Ukrainian business weekly journal "Contracts" № 03, 24.01.2005
— Players of a certain commodity market and services know about each other much enough. As a rule, the Ukrainian enterprises the information which is not lying on a surface interests. For example, data on structure of the cost price of production of competitors, the information about their clients and suppliers, the analysis of the competitive environment in a narrow segment of the market. This information allows the enterprises to define more precisely competitive advantages or, on the contrary, to reveal the weak places. The information about business reputation of the companies interests, mainly, their foreign partners and potential investors.